MALİKİ MEZHEBİ
İmam Malik, Hicrî 93 yılında,
Medine?den doğmuştur
Hayatı boyunca ,
Medine?den başka bir yere gitmemiştir.
Bu durumun,
?onun fıkhının oluşmasında?,
tesirleri büyük olmuştur.
****
İmam Malik?in,
imamı olduğu Medine,
hadisin beşiği,
herkesin Sünnete sıkıca yapıştığı bir yerdi
Medine halkının bu durumu,
rey?e çok değer veren,
Iraklıların anlayışlarından farklı idi.
****
İmam Malik,
kendi usulüne dair,
bir eser yazmadığı gibi,
bu konuda ,
açık bir şeyde söylemiş değildi.
****
Talebeleri meseleleri,
onun fetvalarına göre çözüyorlardı.
Fetvaları yetersiz kaldığında da,
meseleleri onun usulüne göre,
hallediyorlardı.
****
Onun fıkıh anlayışında,
Medinelilerin amelinin,
özel bir yeri vardır.
O fıkhi bir meselede,
önce hadise,
sonra Medinelilerin uygulamalarına,
arkasından da,
Tabi?in ve ulemanın görüşlerine bakardı.
****
Malikî mezhebinin dayandığı deliller şunlardır:
1- Kur?an
2- Sünnet
(İmam Malik, Kur?an?ın zahirini Sünnetten önde tutar.)
3- Sahabe sözleri
(Bunları sünnetin bir parçası sayardı.
Bu onun,
sünnet imamı sayılmasına sebep olmuştur.
Ebu Hanife ve İmam Şafiî?nin aksine,
tabiinden itimat ettiklerinin görüşlerine,
çok önem verirdi.)
4- İcma:
Diğerlerine nazaran,
icma?ı daha çok kullanmıştır.
Ancak onun icma olarak kabul ettiği,
sadece Medine ulemasının icmasıdır.
5- Medineliler?in amelî:
Medineliler?in amelinin özel bir yeri vardır.
Zira o,
?Medineliler?in yaşayış tarzını?
Sünnetin, bir tür pratik rivayeti, kabul ederdi. .
6- Kıyas:
Kur?an?da bildirilen
ve hadislerde ortaya konmuş olan,
hükümlere kıyas yapardı.
Onun kıyas kaynakları şöylece sıralanabilir:
Kitap,
Sünnet,
Medine ehlinin icmaı
Sahabe fetvaları.
7- İstihsan:
Fıkıh usulünde,
fer?î bir delil olarak kullanılır.
8- İstishab:
Sabit olan bir hükmün,
değiştiğine delil bulununcaya kadar,
olumlu veya olumsuz haliyle,
devam etmesini kabul etmektir.
İmam Malik, İstishab?ı bir delil olarak almıştır.
9- Mesâlih-i Mürsele:
İnsanların iyiliği için,
fayda bulunanı almak,
zararlı veya zararı faydasından çok olanı,
terketmektir.
Bu prensip,
İmâm Malik?in en çok kullandığı,
prensiplerden biridir.
10- Sedd-i Zerîa:
Sebebi yok etmek,
vasıtayı ortadan kaldırmak anlamında,
bir terkiptir.
Harama sebep olan şey haramdır;
helâle vesile olan şey de, helâldir.
Yani ameller,
sonuçları göz önüne alınarak,
ya serbest bırakılır,
ya da yasaklanır
11- Örf ve Âdet:
İmam Malik,
toplumun iyiliği ve selâmetini muhafaza etmek için,
şeriat?a ters bir tarafı bulunmayan,
geleneklere karşı çıkmamayı,
bir görev saymıştır.
****
Malikî Mezhebinin,
Mısır?a oradan da Kuzey Afrika yoluyla,
Endülüs?e,
ayrıca Sicilya, Fas, Sudan?da yayılmış;
Bağdata, Basraya, hatta,
Nişabur?a kadar uzanmıştır.